€19,95

Waarom een website? 10 Redenen!

Waarom een website? 10 Redenen!

26-11-2018

Als ZZP’er of andere (kleine) ondernemer heb je het al snel druk genoeg. Daarom heb je wellicht nog geen - of een heel oude - website. Je ziet op tegen de kosten en het werk om een goede website te realiseren. Of realiseer je je gewoonweg nog niet welke kansen je laat liggen in dit digitale tijdperk? Als je nog geen bedrijfswebsite hebt, ben je namelijk dief van je eigen portemonnee! Lees hieronder waarom, want wie wil er nu niet meer of betere en trouwe klanten?

 

10 Argumenten om een up-to-date website te regelen:

 

1. Vertrouwen wekken

Een goede, eigen website wekt vertrouwen. Bezoekers zijn, ook onbewust, op zoek naar bewijsvoering. Zo word je met een professionele, online uitstraling serieus genomen. Dat is wel zo belangrijk als er veel concurrentie is. Geef daarom naast je unieke verkoopargumenten voor je producten of diensten ook informatie. Denk daarbij aan een portfolio van je werk en inhoudelijke ‘content’ in de vorm van nieuwsberichten, artikelen en/of blogs. Vertel ook je verhaal over je identiteit. Geef antwoord op de vragen waarom, wat en hoe. Dat kan ook aan de hand van een echte missie en visie. Er compleet en verzorgd uitzien!

2. Optimaal presenteren

Net als bij een fysieke winkel wil je mensen verleiden met een mooie etalage. De eerste indruk telt en zorgt ervoor dat de koopbereidheid stijgt. Het voordeel van een website is dat je presentatie altijd actueel kan zijn en eenvoudig is aan te passen. Zorg daarbij voor een heldere navigatie om bezoekers de weg te wijzen. Met speciale pagina’s, zogenaamde ‘landingpages’ kan je per doelgroep verschillende campagnes voeren. Zo ben je met verschillende aanbiedingen optimaal in beeld en stem je deze af op verschillende behoeften van klanten en prospects. Met je website heb je de regie op de inhoud, in tegenstelling tot social media, waar men met je verhaal aan de haal kan gaan. Een goede website is geschikt voor zowel desktop, mobiel of tablet. Op een presenteerblaadje!

3. Bereikbaar zijn

Met een website ben je 24/7 bereikbaar voor klanten én prospects! Naast de beschikbare informatie op de website kan je interactief geopend zijn via een webshop, een bestel- of een contactformulier. Mensen onthouden je siteadres beter dan je telefoonnummer als je aan het netwerken bent. Uiteraard hoef je niet altijd telefonisch bereikbaar te zijn, dus maak de tijden duidelijk bekend op je site. Vreemd genoeg wordt het telefoonnummer nogal eens bewust of onbewust vergeten op de homepage. Met een geautomatiseerde versie van veel gestelde vragen (faq) ben je met een chatbot ook altijd aanwezig. Hallo, welkom! Kan ik je helpen?

4. Voordeel behalen

Je maakt vast gebruik van klassieke communicatiemiddelen, daar is niets mis mee. Met een eigen, toegankelijke website is communiceren echter nog veel voordeliger. Je zult zien dat je kunt besparen op je ‘vaste’ kosten voor promotie, drukwerk en porti. Daarnaast groeit de behoefte aan online shoppen nog steeds en versterkt de mix van on- en offline elkaar. Elke website heeft haar voordeel!

5. Tijd besparen

Een website kost toch heel veel tijd? Je zult zien dat een website maken je dwingt tot aanscherping van je bedrijfskeuzes en je verhaal. Zo’n efficiency-slag verdient zichzelf snel terug. Zodra je site draait, behaal je direct tijdwinst door automatische online promotie. Maar ook het lagere aantal telefonische (aan)vragen maakt handen vrij, zeker als je goed stuurt op de contactmogelijkheden. Je site kan je bezoekers ook aanzetten tot het ambassadeurschap. Dat kan door relaties te wijzen op je site en je content te laten delen. Tijd is geld!

6. Doelen meten

Als ondernemer wil je niets liever dan weten wat je investering oplevert. Het rendement van je inspanningen is bij een eigen website geheel meetbaar. Gebruiksvriendelijke statistiekprogramma als Google Analytics of het privacy vriendelijke Matomo geven onder andere inzicht in het aantal bezoekers, waar zij vandaan komen, welke pagina’s zij bezoeken en hoe zij door je site heen klikken. Zo kan je veel conversies testen en direct verbeteren. Ook hier geldt dat meetbaar resultaat je dwingt om scherpere doelen te stellen. Veel promoties kunnen meetbaar verwijzen naar je website, denk aan:

  • social media posts;
  • externe blogs;
  • online campagnes via Google (Ads), Twitter, Facebook, Linkedin, Instagram etc.;
  • je nieuwsbrief;
  • offline-acties met een actiecode of QR-code voor een landingspage.

7. Meer mensen bereiken

Met een website bereik je gewoonweg meer mensen dan zonder! Allereerst ga je dat in je statistieken zien. Recente onderzoeksresultaten van Bright Local spreken ook boekdelen; In 2017 zocht maar liefst 97% van de consumenten online naar lokale bedrijven. En 85% van de consumenten vertrouwden net zoveel op online reviews als op persoonlijke aanbevelingen. Zorg dat je erbij bent!

8. Dienstverlening optimaliseren

Het effect van een site op je bedrijfsproductiviteit kwam al even aan bod. Een bedrijfssite is gewoonweg onderdeel van je dienstverlening. Het biedt nieuwe kansen voor verbreding van je activiteiten. Zo kan je bijvoorbeeld je kennis delen door hulpinformatie & advies aan te bieden. Daarbij kan je het e-mailadres verkrijgen bij downloaden van het document. Of nog mooier; tegen betaling maar dan is het al snel e-business, ook niets mis mee! Goede, actuele informatie zorgt ook voor klantenbinding dus beweeg mee met het veranderende consumentengedrag. Ook zonder webshop kan je website het ideale verkoopkanaal zijn. Tijd voor verandering!

9. Klantenservice verbeteren

Bezoekers kunnen op je website gemakkelijk je garanties inzien, antwoorden op veel gestelde vragen vinden en contact naar keuze leggen via telefoon, een formulier, social media of zelfs een chatbot. Het mooiste van de klantenservice op je website is dat elke bezoeker op elk moment evenveel aandacht krijgt. Tot uw dienst!

10. Vindbaar zijn

De laatste die de eerste is: bedenk maar eens hoe je zelf zoekt op internet. Je gaat naar Google en kiest uit het zoekresultaat van de eerste pagina. Tja, zonder site sta je daar sowieso niet. Ben je overstag na dit artikel? Hou bij de opzet van je site dus al rekening met de gewenste vindbaarheid van je producten en diensten door een logische indeling aan te houden per pagina. Ook zoekmachine optimalisatie (Search Engine Optimization) is een vak apart met goede content, sociale media inzet en linkbuilding. Maar met logisch denken kom je een eind. Vergeet bijvoorbeeld je (lokale) werkgebied niet op te nemen op de homepage en in een webpagina adres en activeer je ‘Google Mijn Bedrijf’-pagina. Specifieke profilering en extra vindbaarheid regel je verder met gericht zoekmachine adverteren (Search Engine Advertising). Hier ben ik!

Trek de juiste klanten

We hopen dat je met deze 10 punten meer inzicht gekregen hebt in het belang van een website. Stuk voor stuk leidt dit namelijk tot een beter bedrijf met meer contacten, meer aanvragen, meer conversie en meer omzet. Oftewel: Rendement met je website door de juiste klanten!

Begin direct met je website

Je profi-website maak je nu direct heel gemakkelijk zelf met de Websitemachine. Voordelig en veilig met als een van de weinigen een compleet content management systeem (CMS). Je website pas je daardoor elk moment zo weer aan.

Maak direct je demo

menu