Kennisbank | Over ons | Inloggen
In plaats van een aanbieding op #BlackFriday vieren we #GreenFriday

In plaats van een aanbieding op #BlackFriday vieren we #GreenFriday

21-11-2023

Dit jaar doen we het weer: we geven géén korting op Black Friday. Websitemachine.nl laat ook dit jaar een gezond geluid horen tegen deze zwarte vrijdag. Met alle agressieve kortingen en deals zet deze commerciële actiedag namelijk alleen maar aan tot impulsaankopen en overconsumptie. Voor het energieverbruik van de Websitemachine-sites geven we de aarde liever iets terug: bomen!

Geen korting maar bomen en struiken

In plaats van een aanbieding op #BlackFriday vieren we #GreenFriday en planten we bomen. De helft van onze donatie wordt gebruikt voor vergroening van het Nederlandse platteland door aanplant van bomen en heggen in het landelijk gebied. De andere helft wordt ingezet in Indonesië om van grasland in Sulawesi weer tropisch regenwoud te maken.

Bekijk hier alle (her)bebossingsprojecten. Zo dragen we een beetje bij aan een beter (hosting)klimaat, meer biodiversiteit en gezonde leefomstandigheden voor iedereen!

Doe je ook mee?

Hoe meer bomen, des te groter het bos! In 2022 deden naast ons 259 andere bedrijven en duizenden consumenten mee met Green Friday. Samen hebben we toen bijna 23.000 bomen geplant. Daar doen we dit jaar, op vrijdag 24 november, samen met jou graag een schepje bovenop. Sluit je hier aan.

 

De Groene Deal van Websitemachine

Groene webhosting klinkt misschien wat vreemd want zonder stroomverbruik draait je website immers niet. Je kunt echter wel een hostingpartij kiezen die zich actief richt op bewuste verduurzaming en innovatieve energiebesparing. De Websitemachine-server draait helemaal op groene energie, en dat niet alleen, we letten ook het verbruik, want wat je niet verbruikt hoef je niet op te wekken. Door onze ‘Machine-sites’ slim te bouwen gebruiken ze weinig stroom. Al het reken- en denkwerk dat nodig is om een dynamische webpagina weer te geven doen we bijvoorbeeld op onze server en niet in de browser van de bezoeker. Onze server kan dat veel efficiënter en sneller dan een gewone PC.

Alle redenen om te stoppen met Black Friday

Zoals gezegd zetten Black Friday-acties aan tot onnodige aankopen en te veel consumptie. Dat behoeft hopelijk geen uitleg maar we stippen het hier nog maar eens aan:

  • Vooral grotere winkels kunnen stunten met kortingen en daarmee laten zij de kleine winkeliers in de kou staan.
  • Veel kortingacties zijn een wassen neus omdat de prijzen vooraf eerst verhoogd worden.
  • Veel (impuls)aankopen gaan weer retour: maar liefst 40,6% van vrouwelijke fashionitems gaat terug in Nederland, van vervoersmiddelen en accessoires is dit gemiddeld 10% en bij elektronica circa 9% volgens onderzoek van thuiswinkel.org.
  • Omdat vernietigen van retouren vaak goedkoper is, worden er in Europa jaarlijks voor miljarden euro’s aan gewoon nog goede goederen vernietigd, stelt Radar.
  • Impulsaankopen hebben een enorme impact op ons milieu. Want voor de goederenproductie zijn water, land en veel kostbare grondstoffen nodig. De artikelen moeten ook nog eens verscheept en vervoerd worden met meer uitstoot van schadelijke broeikasgassen tot gevolg.
  • De productie, transport en verpakking van de Black Friday aanbiedingen leidt tot ontbossing, vervuiling en uitputting van natuurlijke bronnen. Dit is schadelijk voor het klimaat, de biodiversiteit en onze eigen leefomstandigheden.

Consuminderen helpt

Kortom, Black Friday stimuleert helaas verspilling met hele grote impact op mens, dier en milieu. Daarom roept ook de Websitemachine.nl iedereen op om geen deals meer op Black Friday op de markt te gooien en geen impulsaankopen meer te doen.
Het is de allerhoogste tijd om te consuminderen, er is namelijk geen planeet B.